Vintern 15/16

Den här vintern kommer man att minnas länge... det kom massa snö!
 
Strax innan nyår började Bosse att halta, även inomhus. När jag kollade tassarna så upptäckte jag att han hade flera sprickor i trampdynorna. Främst på framtassarna. Jag åkte till Bodil och köpte en Propolissalva som jag smörjde med 3 gånger per dag. Jag köpte även laxolja som han fick på maten och den första tiden fick han ha ballongskorna för att skydda tassarna mot salt och grus. Det här hjälpte otroligt bra och redan efter ca 5 dagar var han helt haltfri.
 
 
 
Sedan i mitten av januari kom en snöstorm med ca 0,5-1 m snö. Det var inte helt lätt för Bosse att ta sig runt (eller för mig).
 
 
 
 
5 februari var det änligen dags för Bosse att operera ut framtanden han slog sönder förra året. Självklart var det på Smådjurskliniken och bästa veterinären Sofia som gjorde det. De röntgade alla framtänder och såg att han har förändringar runt alla tänder, vilket inte är så konstigt med tanke på att han har slagit av bitar på flera tänder. Men det är inget som vi behöver göra något åt. Det enda är att risken för att de kan bli lösa när han blir äldre är lite högre. 
 
 
 
Under fem onsdagar i mars gick vi kurs för Elin igen, som jag hade längtat efter det! 
Jag hade bara hunnit sätta igång Bosse lite grann efter vintervilan, som blev lite längre än planerat med tanke på tassar och tand. Men han var så grym och hade verkligen vilat sig i form! Men hans hoppteknik är fortfarande inte något att skryta med och en lektion krashade han ett hinder så det gick sönder! 
 
Ni ser metallbiten på marken, den ska sitta på stödet och hålla uppe bommen. 
 
Så nu har vi tränat hoppteknik, en serie på fem hinder med knappt fyra fot mellan varje och en höjd på 5-10 cm. Och det har gett lite resultat, så det är bara att fortsätta träna!
Allmänt | |
Upp